Блог на Райфайзенбанк

В съвременния бизнес, както и в живота, не е срамно да признаеш, че има по-можещи и по-успешни от теб в определена сфера. Срамно е да не намериш общ език с тях и да не вземеш от техния опит, знания и технологии. Живеем в ера, в която тези, които владеят изкуството на сътрудничеството, стават все по-успешни. В Райфайзенбанк вярваме, че можем да постигаме много повече, когато работим един с друг, изслушваме се и се подкрепяме заедно с нашите колеги, партньори и клиенти. Водени от тези наши ценности, през последните две години реализирахме редица успешни партньорства, които доведоха до иновации в различни сфери на дейността ни. Те вече се ползват от клиентите ни, някои от достатъчно дълго време. Сред нашите настоящи партньори от финтех и стартъп екосистемата са българските компании Log Sentinel и Evrotrust, както и международните Pisano, Moxtra, Synerise, Vnoska.bg и PayByFace. И тъй като друга наша ценност е убеждението, че ученето чрез споделяне на опит носи напредък, решихме да разкажем какво научихме за себе си, за финтех сектора и за сътрудничеството между него и утвърдените големи организации. Надяваме се да сме полезни за тези, които тепърва се впускат в предизвикателството на съвместните проекти или все още се колебаят дали да се обърнат за партньорство към друг играч в сектора, който понякога е и конкурент. Не е страшно, просто следвайте стъпките: 

 

Бъдете адаптивни 

Партньорството между голяма финансова институция и финтех компания доскоро изглеждаше като среща между два свята. Клишето беше – банките са тромави структури, а стартъпите са супер модерни и бързи, и това прави общата им работа невъзможна. Благодарение на напредъка в процеса по дигитална и адаптивна трансформация, в Райфайзенбанк въведохме редица модерни процеси в работата на екипите, техният модел на работа вече прилича много на този във финтех компаниите откъм бързина на действията, решенията и тестовете на иновациите. Ние се адаптираме към промените на пазара и това ни прави предпочитан партньор както сред други компании, така и сред потребителите. За да имате успех, бъдете адаптивни и гъвкави 

 

Действайте бързо, но бъдете търпеливи 

Стартъпите искат бързо да видят резултат от своите идеи. Ние също. Затова организирахме екипите по agile методология и те вече реагират бързо на очакванията на клиентите. Но регулациите и покриването на изискванията във финансовия сектор често забавят внедряването на иновациите. Понякога пък приоритетите на фокус се променят в движение, за да се отговори на промените на пазара. Затова бъдете търпеливи. Резултатът от някои партньорства може да отнеме повече време, отколкото това, в рамките на което екипите на банката и финтех искат да видят решението си „на живо“. Това научихме от работата с победителя от 2018 г. в програмата ни за партньорство с финтех сектора Elevator Lab. Днес можем да се похвалим, че търпението и на двете страни даде резултат и вече работим успешно в областта на киберсигурността с един от най-бързо развиващите се български стартъпи Log Sentinel. 

 

Връщайте често работата към клиента 

Светът на иновациите често примамва със самоцелни проекти, които звучат добре и вероятно биха донесли временен PR ефект за компанията. Нашият съвет е обаче да ориентирате винаги партньорствата към ползите за организацията и най-вече към клиентите. При всеки препъни камък или колебание накъде да поемете, винаги се обръщайте към това какви ще са ползите най-вече за клиента. Това е най-важната стъпка към успеха. 

 

Дайте му лекота, а не просто иновация 

Да бъдете първи на пазара с определен съвместен продукт или решение е важно условие за успех, но това не е достатъчно. Бъдете първи, но и дайте добавена стойност за клиента. Тя може да е под формата на повече лекота в процесите – затова си партнираме с Evrotrust, благодарение на които подписването на редица документи вече става по електронен път, както и с Moxtra за платформата за комуникация и обмен на документи с личния банкер RaiConnect. Добавената стойност може да бъде и в посока по-изгодно пазаруване – с Vnoska.bg си партнираме по първата карта за изплащане на вноски без оскъпяване. 

 

Стремете се към disrupting решение за определена категория клиенти 

Накарайте вашите клиенти да са горди, че са избрали вашата компания. Дайте им продукт, за който да говорят сред своите познати. Ние вече тестваме още един такъв, благодарение на партньорството с PayByFace. Да, плащането на обяд с усмивка е възможно благодарение на тяхното приложение, което свързва вашата банкова карта с четец на касата. Клиентите използват масово безконтактни карти, отскоро все по-популярни стават и дигиталните портфейли, с които плащат само с доближаване на телефона си. Е, ние решихме отново да отидем крачка напред и да видим нагласите им за плащане само с лицево разпознаване. Целим се в т.нар. early adopters, които нямат търпение да изпробват иновацията и да споделят за нея със своите близки. Освен решения за масовия потребител, търсете и такива, с които да захранвате технологично най-напредналите – те са трансмисията към широката употреба. 

 

Измервайте резултатите. Постоянно. Мигновено 

За да разберете дали сте на прав път, питайте клиентите. Измервайте и анализирайте тяхната обратна връзка. Постоянно и възможно най-бързо. Благодарение на сътрудничеството ни с Pisano, ние получаваме мигновена обратна връзка от клиентите в електронните канали. Това ни помогна да реагираме бързо като отстраняваме пропуски и подобряваме още повече обслужването. Правим го сами или се обръщаме за подкрепа най-добрите в съответната сфера. Всичко това ни помага да постигнем целта си да бъдем най-препоръчваната банка на българския пазар. 

 

в За банката, Любопитно