Блог на Райфайзенбанк

Мениджърът на проекта Google „Дигитален гараж“ за България Георги Захариев ще бъде един от мотивационните лектори по време на финала на предизвикателството Elevator Lab Bootcamp в началото на юли тази година. До 21 юни в програмата могат да кандидатстват екипи с иновативна идея и стартъпи в най-начална (seed) фаза. Финалистите ще имат възможност да получат обратна връзка от гост-лекторите, сред които са още Калин Димчев, изпълнителен директор на Майкрософт Балкани, Антон Герунов от Log Sentinel и др. Разговаряме с Георги Захариев за възможностите, които предоставя дигиталният маркетинг, какви грешки не бива да допускат стартиращите компании в дигиталната среда и как да влязат по-подготвени в голямата игра.

 

Използват ли пълноценно българските компании възможностите на дигиталния маркетинг?

През последните години дигиталният маркетинг набира скорост и популярност в България. Все повече български бизнеси се ориентират към използването на дигитални инструменти за достигане до повече клиенти и по-успешно представяне на своите продукти. Въпреки положителните тенденции в последно време, все още има много компании, които не използват пълноценно каналите за дигитална комуникация и реклама. По данни на Consumer Barometer за 2017 българите използват средно по 2.4 устройства, свързани с интернет на човек. Това включва персонални компютри, преносими компютри, смартфон, таблет и др. Около 62% от потребителите научават първо онлайн за продукт, който по-късно закупуват. Реално потенциалните клиенти са в интернет без значение дали говорим за b2b или b2c бизнес модел. Тези тенденции създават благоприятна среда за растеж и развитие на множество бизнеси, които залагат на активно участие в дигиталното пространство. Самият процес на дигитализация създава възможност и за стартиращите компании. Отварянето на нови пазари чрез активното потребление на интернет позволява бърза верификация на бизнес моделите и идеите. От своя страна дигиталният маркетинг позволява да бъдат достигнати изключително прецизно и бързо потенциалните заинтересовани клиенти и компании, които имат или биха имали интерес към определени услуги.

 

Какви са най-честите грешки в дигиталното пространство, които стартиращите и вече утвърдените компании трябва да избягват?

С появяването на повече възможности и ръст в дигитална среда, реципрочно се увеличават и вариантите за допускане на грешка. Грешките в дигиталното пространство от страна на бизнеса могат да бъдат различни по своя мащаб и тежест. От опита ми като консултант в Google „Дигитален гараж“ съм извел някои повтарящи се ситуации, на които бих препоръчал хората с вече съществуващ бизнес или такива, които развиват своята стартираща компания, да наблегнат:

  • Хаотично дигитално присъствие без ясен фокус и липса на бранд идентичност е основна грешка на бизнеса. Задължително е да извършим проучване на различните дигитални канали и обективна преценка на потенциала им за конкретния бизнес. Ако сте основатели на стартираща компания, която предлага например оценка и подобряване на кибер сигурността в банковия сектор, вероятно Instagram, където се залага на визуалното и потребителите го използват в свободното си време, няма да бъде вашият канал за достигане до клиенти. Може би за вас ще работи LinkedIn, където можете много точно да идентифицирате човека, който се занимава с кибер сигурност в една банка. Не забравяйте, че инвестицията на време и усилия в дигитални канали, които не работят за вашия бизнес няма да ви се изплати.
  • Липсата на бранд идентичност е ключова за неуспеха на някои бизнеси. Ако не представим добре какъв е нашия бизнес, към какви клиенти е насочен и нямаме стратегия каква комуникация да водим с партньорите си ще изпитаме сериозни трудности. 
  • Липсата на ясно заложени цели и метрики за оценка на резултатите за дигиталното присъствие на един бизнес е другата основна грешка, допускана от българския бизнес. През 2019 г. онлайн присъствието за един бизнес е задължение, а не крайна точка на пътя за развитие. Трябва да имате дефинирани ясни дългосрочни и краткосрочни цели – какво очаквате от вашето присъствие и как да ги постигнете. Задължително поставяйте крайни срокове и очакван резултат, за да имате измерители като отправна точка.

 

Има ли формула за изграждане и управление на успешна онлайн репутация?

Трудно е да създадем универсална формула за управление на онлайн репутацията, защото всеки бизнес предлага различни услуги, продукти или решения. Разбира се, има базисни стъпки, които трябва да следваме:

  • Да отговаряме на нашите клиенти в различните дигитални канали, показвайки че ги разбираме и ги подкрепяме, когато имат проблеми и че споделяме радостта им, докато изживяват успехите си;
  • Да се опитваме да създадем чувство за общност с потребителите на услугите ни и да им покажем, че създаваме допълнителна стойност за тях и техния бизнес (в случай, че предлагаме b2b решения или продукти);
  • Да градим усещане за взаимно доверие.

Ако прилагаме правилно тези три компонента сме поставили началото на успешното управление на онлайн репутация. Всичко останало е въпрос на контекст и индивидуално решение спрямо самия бизнес.

 

Кои са трите ключови съвета, които бихте дали на една стартираща компания?

Много често най-голямата ценност на стартиращите компании са екипите и хората, които стоят в основата на компанията. Ако искате да промените света, се обградете с хора, с които имате една и съща визия за света и сте готови заедно да създавате стойност. А на чисто практично ниво, бих посъветвал стартиращите компании следното:

  1. Опитайте се да „влезете в обувките“ на вашите потенциални клиенти и партньори. Разберете какви са техните болки, какви са техните ценности и тяхната визия за бъдещето. След това ще ви бъде лесно да предадете посланието на вашите USP (Unique Selling Points) чрез правилните дигитални канали, в които осъществявате контакт с клиентите си;
  2. Търсете дългосрочни стратегически партньорства, вместо еднократни или краткосрочни приходи. Първите носят възможност за sustainable business development, което ще вдигне оценката на компанията ви или ще ви позволи да заложите широки бъдещи хоризонти за развитие;
  3. Вложете време и усилия във вашите дигитални активи и използвайте дигитален маркетинг. Четете, търсете информация, научете се какво и как да проследявате, ако не можете самите вие да го извършите. Това е бъдещто на рекламата и в тази сфера нещата се променят ежедневно. Редовно опреснявайте знанията си и проверявайте дали нещо не се е появила нова тенденция или закономерности сред алгоритмите или възможностите на различните дигитални канали. В тази сфера всичко се случва изключително бързо и интензивно, за това бъдете на ниво.

Дигиталните канали са тези, които могат да помогнат на вашия бизнес да скалира много бързо, а това е водещ фактор за стартиращите компании.

 

А какво бихте посъветвали екипите, които имат интересни и иновативни идеи и им предстои да се впуснат в дълбоките води на бизнеса?

Иноваторите са двигателят на нашето общество. Те са изключително ценни и много често стартиращи компании с иновативни решения могат да се превърнат в двигател за промяна на големите традиционни бизнеси. За да се случи това обаче иноваторите трябва да намерят правилния път за комуникиране на своите идеи с бъдещите си партньори. Презентационните умения са водещи в този процес.

 

Какви възможности им дава дигиталният свят, за да влязат в бизнеса по-подготвени и с по-голям шанс за успех?

Дигиталният свят реално крие необятни възможности пред стартиращите компании. Той им позволява да проучват състоянието на конкретни ниши по цял свят, с „няколко клика“ да достигат до нови клиенти на глобално ниво и да скалират изключително бързо своя бизнес модел, ако се докаже, че е работещ. Друг основен плюс е наличието на база данни и опция за персонализация на информацията. Дигиталният свят ни позволява да сегментираме успешно различни групи клиенти и да достигаме до тях по-бързо и по-ефективно, в сравнение с офлайн маркетинга. Тези възможности са ключови за активните стартиращи компании.

 

Как „Дигиталният гараж“ на Google помага на малкия бизнес да използва иновации? Какво планирате през 2019 г. като инициативи по проекта?

Google „Дигитален Гараж“ е проект, който цели да даде основни знания и компетенции на малкия и среден бизнес в България в сферата на дигиталния маркетинг и ефективното дигитално присъствие. За целта през 2019 г. организираме серия от безплатни презентации в различни български градове, където нашите специално обучени дигитални консултанти ще дадат основни насоки за дигитализация на предприемачи и хора с бизнес идеи. Можете да получите повече информация за събитията от Google „Дигитален Гараж“ и да се запишете за участие тук.

в За банката, Интервюта, Любопитно