Блог на Райфайзенбанк

Съоснователят на СофтУни Светлин Наков е част от експертното жури на българското предизвикателство в рамките на Elevator Lab – най-големият корпоративен финтех акселератор в Централна и Източна Европа. Програмата е създадена от Райфайзен Банк Интернешънъл и има за цел да открие най-добрите стартъп компании в областта на финансите, за да изгради дългосрочно сътрудничество с тях. През тази година Elevator Lab включва предизвикателства на локално ниво, включително в България – това дава по-голяма възможност на българските финтех стартъпи да достигнат до финалната фаза на международната надпревара. Разговаряме със Светлин Наков за иновациите, партньорството между утвърдените и прохождащите компании и ползите от участието в стартъп акселераторски програми.

Г-н Наков, как гледате на сътрудничеството между големите утвърдени компании и стартъпите, които създават иновативни продукти в съответния сектор?

Когато стартираш иновативен стартъп проект, винаги имаш нужда от подкрепа. В началото трябва да се грижиш за всичко: да създадеш продукт, да изградиш екип, да намериш клиенти, да развиваш маркетинг и продажби, да изградиш система за внедряване и поддръжка... И всичко това за много кратко време и без солиден бюджет или дори с нулев бюджет. Бил съм няколко пъти в подобна ситуация и знам, че опитът на големите компании е много ценен. Някои от тях може да са по-тромави и по-бавно да иновират, но пък са по-стабилни и могат да дадат солиден финансов гръб, маркетингова подкрепа и мениджмънт опит, да отворят нови пазари, да направят сериозни контакти с ключови клиенти, инвеститори и партньори. Ако се намери добра формула за взаимопомощ между стартъпи и утвърдени компании, това дава сериозни предимства на предприемачите. В редица компании има рамка за вътрешно предприемачество и то се подкрепя като официална политика. Подкрепям такива примери на сътрудничество между стартъпи и утвърдени компании, стига да се намерят правилните бизнес модели зад тях.

Какви са ползите за стартиращите компании от подобно партньорство?

Големите компании имат клиентска база, владеят определени пазарни сегменти и могат да предложат иновативни продукти и услуги по вече изградената им мрежа. За един стартъп достигането до пазара е една от най-трудните задачи. Малките стартъп компании имат нужда от ресурс: финансов, кадрови, управленски, дори юридически, счетоводен и т.н. Когато стартъпът се фокусира върху същината на своя продукт или услуга, а останалите задачи се поемат от опитни мениджъри с вече изградена инфраструктура, това е доста полезно. Когато си млад предприемач, често пъти ти липсва бизнес опит. Това е нещо, което опитните мениджъри и предприемачи могат да предават под формата на менторство. Ценно е, когато някой с опит ти покаже как се правят някои неща в бизнеса или ги поемат да направят за теб.

Защо младите предприемачи трябва да участват в акселераторски програми?

Когато започваш, нямаш нито достатъчно опит, нито достатъчно капитал, нито достатъчно човешки и организационен капацитет да изградиш истински добър продукт или услуга и да ги продаваш и развиваш успешно. Повечето предприемачи се учат в първите си няколко бизнес инициативи, често пъти не успяват, събират опит и опитват пак. Този цикъл „проба -> грешка -> проба отново“ може значително да се оптимизира чрез акселераторски програми, където получаваш менторство, ресурси и всякаква бизнес помощ. Смятам, че за млади и неопитни предприемачи акселераторските програми са страхотна възможност и увеличават значително шанса за успех.

Представете Elevator Lab в едно изречение.

Elevator Lab е акселераторска програма за фин-тех стартъпи, която финансира иновативни проекти в сферата на дигиталните банкови и финансови технологии.

Какво, според Вас, трябва да притежават проектите на българските стартъп компании, за да са конкурентни на глобална сцена, подобна на Elevator Lab?

За да е успешен един стартъп във финансово-технологичния свят, той трябва да предлага иновативен продукт или услуга, който решава съществен проблем на бизнеса или на крайните потребители, така че те с радост да искат да си платят, за да го използват. Аз бих заложил на силна концепция с иновативни елементи, силен продукт или услуга, доказано пазарно търсене, тестван в реални условия прототип, задвижван от стабилен екип.

Продължете изречението: Иновацията е…

Да намериш работеща формула на значими проблеми, за които хората си мечтаят да имат твоето решение и с радост да си плащат за него.

Влагате много енергия за развиването на СофтУни. Има ли нещо ново, което подготвяте в тази посока?

За първа година СофтУни организира състезанието SoftUni Fest, което ще събере на 23 и 24 юни на едно място хора с интереси в програмирането, дигиталния маркетинг и дизайна – те ще премерят сили в три категории: Дигитален маркетинг, Дизайн и криейтив и Програмиране. По време на състезанието участниците ще имат възможност да разработят проект самостоятелно или в отбор. Няма възрастово ограничение за участие, не се изисква и предварителна подготовка – темите ще бъдат теглени на място. Участниците ще имат няколко часа да създадат част от маркетинг стратегия, визия на даден бранд или да създадат приложение по дадена тема.


Elevator Lab е най-големият корпоративен финтех акселератор в Централна и Източна Европа. Той е създаден от Райфайзен Банк Интернешънъл и има за цел да открие най-добрите стартъп компании в областта на финансите, и да изгради дългосрочно сътрудничество между тях и банките в Групата Райфайзен. Първото издание на програмата Elevator Lab се проведе между юни 2017 и февруари 2018 г., като премина изключително успешно.

В новия сезон програмата се разраства и вече включва предизвикателства на локално ниво, в страните, в които оперира Райфайзенбанк. Това дава възможност на повече стартъп компании да се включат в надпреварата Elevator Lab 2018. Може би тази година победителят ще е от България? 
Включете се в Elevator Lab Challenge в България още сега! 

 
в Интервюта, Любопитно

Препоръчваме още